Napkoron az oktatás kezdetei már a XVIII. századig (1719) visszanyúlnak.
1770 körül megjelenik a katolikus egyház által irányított egytanítós, osztatlan rendszerű, de 3 osztályos elemi iskola. A század végén római és görög felekezeti iskolák működnek.
A Horthy- korszakban megszűnt a népiskola felekezeti jellege és állami elemi iskolaként működött egy negyedik osztály kivételével, amelyiket a római katolikus kántor tanított. 1938-ban beindult a 8. osztály is. A tanerők létszáma 12 volt.
Az 1949/50. tanévben a napkori iskola körzetéhez tartozik a sényői, és a Harangod tanyai iskola is. A tanerők létszáma: Napkor 14, Sényő 5, Harangod 1. 1958 előtt szétszórtan, több épületben (Orosi u. 9., Kossuth u. 36., Kossuth u. 54., Kossuth u. 59., Kossuth u. 114.) folyt a tanítás.
1958-ban vályogból készített 6 tanteremmel bővült az intézmény. 1990-ben négy tanteremmel, modern konyhával, étteremmel gazdagodott az iskola.
1993-ban lebontásra került az 58-ban épített 6 tantermes, tetőtér beépíthetőségű épület. A rendszer testmozgási igények kielégítését sportudvar biztosítja. Különféle rendezvények megtartására szabadtéri színpad áll rendelkezésre. A kastély épületben – ahol most tantermek és irodák vannak – első házassága idején 1818-1836 között Jósika Miklós első nagy romantikus regényírónk élt. Intézményünk nagyszabású névadó ünnepség keretében az ő nevét vette fel 2005-ben. 1996. novemberétől az iskola rákapcsolódott az INTERNET hálózatra.
Olyan biztos tárgyi tudás elsajátíttatása, amelynek birtokában tanulóink megállják helyüket a középfokú oktatási intézményekben.
Ennek érdekében tehetséggondozó foglalkozásokat szervezünk a jó képességű tanulóknak, felzárkóztatást a tanulásban lemaradottak számára.
Iskolánk alaptevékenységi körébe tartozik a sajátos nevelési igényű tanulók oktatása és nevelése is.
Nagy hangsúlyt fektetünk az iskola hagyományainak ápolása, ezek fejlesztése valamint az iskola hírnevének megőrzésére
Kiemelt feladatnak tekintjük a tanulási nehézségekkel küzdő diákok felzárkóztatását és a jó képességű tanulók fejlesztését.
Az iskolai testnevelés és sport feladata a nagyfokú szellemi megterhelés ellensúlyozása, a mozgáshiány pótlása. Rendszeressé tesszük a tömegsport foglalkozásokat. Törekszünk arra, hogy tanulóink minél több időt töltsenek intenzív mozgással lehetőleg szabadban. Valamennyi érdeklődő számára biztosítjuk a versenyzés, sportolás, a játék örömét, a kirándulások, táborozások lehetőségét.
A tanórák színvonalas megtartása mellett fokozott figyelmet fordítunk tanulóink szabadidejének hasznos és változatos eltöltésére. Ezek szervezését a diákönkormányzat végzi. A programok összeállításánál figyelembe vesszük a tanulók igényeit, mellyel az a célunk, hogy a gyerekek jól érezzék magukat iskolánkban, tudjanak kulturáltan viselkedni, szórakozni, őszinte véleményüket kinyilvánítani.
Első két évfolyamon egész napos oktatás folyik.
2008-tól beindítottuk a német nemzetiségi nyelvoktatást.
Iskolánkban már 15 éve folyik emeltszintű matematikai oktatás. Ezekben a csoportokban az év végi eredmények lényegesen jobbak, mint más tárgyakból. Év végi eredményünk a megyei átlag fölött van.
Igen sok értékes versenyeredménnyel büszkélkedhet intézményünk. Megyei és országos szintű megmérettetéseken kiválóan szerepelnek tanítványaink a következő tantárgyakból: környezet- és természetismeret, biológia, földrajz, matematika, magyar, fizika.
Az eredményes nevelő-oktató munka elengedhetetlen feltétele a megfelelő számú szakképzett pedagógus biztosítása. Szakos ellátottságunk 100 %-os. A tantestület összetétele hosszú éveken keresztül állandó volt. Ez a stabilitás az utóbbi években megszűnt, mivel több kolléga nyugdíjba vonult. Helyükre fiatal kollégákat vettünk fel. Nevelőtestületünk szakmailag jól felkészült, nyitott, jó színvonalú pedagógiai tevékenységet végez.
Az oktató-nevelő munkát jelenleg 26 pedagógus látja el.
A jelenlegi tantestület összetétele az alábbi:
Babály Krisztián rajz (óraadó) Baksa Ferencné biológia-technika Bíró Györgyné matematika-fizika-informatika Bodzás Edit matemaikta-informatika dr. Cserhalminé Demeter Edina tanító Heppné Hajdók Éva magyar-történelem Kellerné Rafaez Noémi magyar-könyvtár Kéningerné Farkas Mária tanító Kerekesné Tóth Szilvia tanító Kőművesné Popovics Emese tanító Lipták Béláné tanító Liptákné Lekli Ágnes angol-magyar-történelem Milotainé Balázs Szílvia tanító |
Muszka Zsuzsanna tanító Nagyné Czimbula Annamária ének-karvezető-tanító Orosz Györgyné biológia-testnevelés Prókai Kornél kémia-földrajz (óraadó) Radvánszki Jánosné orosz-történelem-német Soltészné Lekli Erika tanító Dr. Spinyhértné Bodnár Annamária tanító Stefánné Molnár Anita magyar-német Tóth Brigitta tanító Tóth László testnevelés Tóth Zoltánné matematika-fizika Tudlik Ferenc technika Vislóczki Ágnes tanító-matematika |
A meglévő szakos összetételű nevelői állomány a pedagógiai programban meghatározott feladatokat képes megvalósítani.
Az oktató-nevelő munkánkat technikai személyzet segíti.
Technikai dolgozók száma: 13 fő
Iskolatitkár: 1 fő
Hivatalsegéd: 4 fő
Karbantartó: 1 fő
Napközi, konyha: 7 fő
Az intézmény tárgyi ellátottsága jó. Rendelkezik a korszerű munkavégzéshez szükséges eszközökkel, információs bázissal. A szaktantermek korszerűsége, felszereltsége jó.
Az oktatás- nevelés három épületben folyik. Az alsó tagozatban osztálytermekben, felső tagozatban szaktanteremben tanítunk.
Szabadtéri létesítményeink a tanulók hasznos szabadidős tevékenységeit segítik: labdarúgópálya, salakos kézilabda pálya, salakos kosárlabda pálya, salakos futópálya, asztalitenisz asztal, szabadtéri színpad.